Cod rutier 2020: Apare o nouă obligație pentru șoferi
O modificare a codului rutier care se află în dezbatere la Senat ar putea introduce o nouă obligație pentru șoferi. Astfel, aceștia vor trebui să folosească faza de întâlnire și pe drumurile naționale, nu doar pe cele europene. Propunerea a fost depusă deputatul Nicolae-Miroslav Petrețchi, din partea grupului minorităților naționale.
Potrivit proiectului legislativ, artyicolul 44, aliniatul (2) din OUG 195/2002 ar urma să se modifice după cum urmează:
„(2) În circulația pe autostrăzi, pe drumurile expres, pe cele naționale europene (E) și pe cele naționale (DN) conducătorii de autovehicule sunt obligați sa folosească în timpul zilei luminile de intalnire sau luminile pentru circulația diurnă”.
Obligația de a folosi faza scurtă pe timpul zilei există în prezent, potrivit Codului rutier în vigoare, doar pentru șoferii care circulă cu mașina pe autostrăzi, drumuri expres sau drumuri europene (notate cu E), nu și pentru cei care merg pe drumurile naționale (notate cu DN). Obligația e valabilă și în cazul șoferilor de tractoare agricole sau forestiere.
Această propunere legislativă este destinată completării legislației naționale din domeniul circulației rutiere, în condițiile în care, în multe țări europene, legislația rutieră stabilește obligația de a folosi luminile de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului. Acest lucru are ca scop reducerea numărului de accidente auto.
”Prognozele arată că în 2025 numărul mediu al autovehiculelor care se vor deplasa pe drumurile naționale din Romania se va dubla, fapt care, fără o completare a legislației actuale, va determina ca numărul accidentelor să crească, ceea va duce atât la mărirea numărului de victime, cât și la afectarea întregii societăți, ridicându-se costurile socio-economice”, se arată în expunerea de motive depusă la Senat.
Potrivit statisticilor Uniunii Europene, România se află pe unul dintre ultimele locuri în topul siguranței rutiere, înregistrând anual aproape 100 de decese rezultate din astfel de accidente, în condițiile în care media europeană este la jumătate (49 de cazuri).