Afacerea de spionaj Renault – nu directorii sunt de vină

Autor: Oraan Mărculescu 15 mart. 2011 Știri auto
Afacerea de spionaj Renault – nu directorii sunt de vină

Dacă începutul anului 2011 a adus un
mare scandal în lumea auto
, iată că începutul primăverii vine
cu o răsturnare a situaţiei: în urma investigaţiilor organelor
franceze, se pare că cei trei directori demişi au fost
acuzaţi pe nedrept de spionaj şi furt de informaţii.

Pe data de trei ianuarie, trei directori ai programului de
maşini electrice Renault au fost demişi, iar calculatoarele şi
documentele din birourile lor confiscate. Principala bănuială a
şefilor Renault şi a anchetatorilor a fost că Michel Balthazard,
Bertrand Rochette şi Matthieu Tenenbaum ar fi vândut
informaţii secrete despre tehnologia maşinilor electrice unui
constructor străin, în vizor fiind companiile chineze
.

Iată, însă, că după investigaţiile conduse chiar de către
procurorul general al Franţei, s-a ajuns la concluzia că nu există
nici o dovadă că acuzaţii ar fi făcut aşa ceva. Prin urmare,
Renault a convocat de urgenţă o şedinţă a consiliului general, în
care şeful general Carlos Ghosn, împreună cu directorul de
operaţiuni Patrick Pelata, şi-au prezentat scuzele de rigoare celor
trei ex-directori.

Mai mult, într-un comunicat oficial se afirmă că Ghosn
şi Pelata doresc să repare onoarea celor trei acuzaţi pe
nedrept
, fiind pregătiţi să îi recompenseze pentru daunele
morale suferite. Prin urmare, Ghosn urmează să se întâlnească cu
fiecare dintre cei trei, însă presa franceză deja afirmă că există
un război serios între şeful Renault şi Balthazard, care a lucrat
timp de 30 de ani la Renault şi a deţinut poziţia de
vice-preşedinte al diviziei de tehnologii avansate.

Însă vânătoarea de vrăjitoare nu se opreşte aici. În
paralel, Renault l-a luat în colimator pe un alt angajat într-o
poziţie importantă ca principal suspect de spionaj
industrial
, iar persoanele implicate în detronarea celor
trei directori urmează să fie pedepsite, în frunte cu şeful
serviciului de securitate Renault, Jean Claude Marin, acuzat acum
de fraudă în investigarea celor trei directori.

Interesant este faptul că oficialii Renault au declarat că
o sursă anonimă a fost plătită cu 250.000 euro pentru a
divulga cine este în spatele afacerii de spionaj
, iar acum
Pelata afirmă că ar putea fi vorba de un caz de manipulare. Aşa
încât principala problemă a celor de la Renault este acum
credibilitatea în ochii publicului, dar şi ai partenerilor – unele
voci susţin că este o datorie morală pentru Carlos Ghosn să îşi
prezinte demisia din cauza asta.

Deocamdată, Carlos Ghosn a renunţat la bonusul pentru
rezultatele din 2010
şi a refuzat demisia lui Patrick
Pelata, „în interesul companiei”. Unii analişti afirmă chiar că
aceşti bani vor intra în buzunarul celor demişi, ca parte a unor
plăţi compensatorii. În urma scuzelor publice, acţiunile Renault au
scăzut cu 6,3%, în condiţiile în care înregistraseră deja o scădere
de 12% faţă de 2010.

Cert este că scandalul de spionaj Renault este departe de a se
fi încheiat, mai ales că atât oficialii, cât şi autorităţile încă
nu au eliminat posibilitatea unei scurgeri reale de
informaţii secrete despre tehnologia maşinilor electrice
.
Ceea ce înseamnă că miza acestui tip de propulsie alternativă este
foarte mare.

Orice speculaţii sunt deschise, nu credeţi?


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide