În prima zi lucrătoare din 2011, luni, 3 ianuarie, trei
dintre persoanele cheie ale programului de dezvoltare pentru maşini
electrice Renault au fost date afară şi puse sub urmărire
penală. Acuzaţia: spionaj industrial. O acuzaţie gravă şi
o sămânţă de scandal care are toate şansele să devină cel mai
important al acestui început de deceniu.
Practic, Jean-Michel Balthazar (director de dezvoltare),
Bertrand Rochette (responsabil prototipuri) şi Matthieu Tenenbaum
(numărul doi în proiectul de maşini electrice Renault) vor fi
nevoiţi să apară în faţa unui consiliu în data de 17 ianuarie, unde
vor fi sancţionaţi şi interogaţi cu privire la acţiunile lor, care
dăunează interesului Renault.
Cei trei sunt acuzaţi că ar fi furnizat informaţii
secrete despre tehnologia maşinilor electrice Renault unui
constructor auto chinez. Însuşi ministrul industriilor,
Eric Besson, ar fi declarat că suntem în faţa unui caz concret de
spionaj industrial, conform unui raport înaintat de serviciile
secrete.
Şi uite aşa am ajuns pe un teren minat: cel politico-economic.
În condiţiile în care majoritatea producătorilor auto importanţi au
joint-venture-uri cu firme locale sau chiar fabrici în China,
să acuzi în mod direct piaţa cu potenţialul cel mai ridicat
din lume aproape echivalează cu o declaraţie de
război.
Mai ales că guvernul chinezesc are regulile proprii – vezi
multiplele acuzaţii de plagiat, pe care constructorii europeni
le-au retras ulterior, pentru a nu fi afectaţi în planuile de
expansiune pe piaţa chineză; sau „închisul ochilor” la normele de
securitate şi poluare prea permisive din China. Ba chiar unele
cazuri de furt al tehnologiei, acceptate tacit de constructorii
mari numai pentru a nu întâmpina probleme în dezvoltarea pe piaţa
chineză.
Totuşi, aceste acuzaţii par destul de credibile, mai ales prin
prisma
eşecului din 2010 a pieţei de maşini electrice chinezeşti. Se
pare că realitatea contrazice flagrant planurile teoretice şi
ambiţioase ale chinezilor, de a deveni în cel mai scurt timp
posibil liderii construcţiei de maşini electrice.
Deocamdată, maşinile electrice chinezeşti se confruntă cu
probleme de fiabilitate şi costuri prea mari de
producţie.
În schimb, Renault este deja pe cai mari în acest domeniu, iar
alianţa cu Daimler nu va face decât să ajute la o evoluţie rapidă a
tehnologiei. Prin urmare, de ce nu ar aplica firmele
chinezeşti „dacă tot furăm, hai să furăm de la cei mai
mari!”. Doar vorbim de o industrie extrem de profitabilă
în viitor.
Pentru moment, scandalul arde la foc mocnit. Nu cred că va
evolua foarte mult, iar negocierile şi eventualele certuri la nivel
înalt se vor purta cu uşile închise. Practic, Renault are
în faţă o oportunitate extraordinară: asigurarea unei poziţii
privilegiate în China, unde francezii sunt aproape
inexistenţi, momentan.
Bineînţeles, dacă domnul Carlos Ghosn va specula cu atenţie
situaţia, iar intervenţiile politice exagerate nu îi vor strica
planurile. Punem pariu că Renault va deveni, în scurt timp,
unul dintre principalii actori pe piaţa auto din
China, în urma acestui scandal de spionaj
industrial?